Daisypath Happy Birthday tickers

Daisypath - Personal pictureDaisypath Happy Birthday tickers

Monday, June 14, 2010

Life ...Part 2


Salam semua...
Sudah ku kumpul segala kekuatan yg ada dalam diri ini utk aku ceritakan kisah hidupku ini...
Ku sambung ape yg telah ku tinggalkan sblum nie...

Pabila aku melihat msg itu...segera aku turun dan meminta kebenaran dari pensyarahku utk keluar sebentar...
Aku terus pergi ke luar dewan...ku dail nmbr mama dan mama menjawabnya...

"Wa..mama dgn baba excident wa...Baba teruk...Baba cedera...Wa balik wa.."

Masih ku ingat suara mama ku yg penuh sayu...dalam fikiran ku.. Aku perlu balik!!

Dalam tangis..aku menggagahkan diri aku utk pergi ke pejabat HEP utk berjumpa dgn pengarah HEP(ye la kot..aku pun dah lupa..) Aku baru sahaja mahu membuka pintu tiba2 dia berdiri di depan ku... Memandangku dgn penuh tanda tanya...
Aku benar2 bersyukur kerna di tika itu aku dpt berjumpa dgn pengarah tersebut...utk pengetahuan semua...pengarah ini amat susah utk dijumpai kerana beliau sentiasa sibuk dgn tugasnya dan jrg berada di kolej...

Allah menolong ku... Aku terus menyatakan hal yg telah terjadi kepadanya dan kemudian dia mengarahkan aku supaya balik ke kolej kediaman dan packing sume barang aku..Aku akan bertolak pada pukul 12.30tgh hari itu juga...

Aku mendapatkan surat kuning(surat perlepasan keluar kelas) dan terus mengambil beg aku yg berada dalam kuliah matematik tu...

Fikiran ku amat bercelaru....
Apa yg dh jadi sebenarnya?
Mcm mana mama and baba leh excdnt...?
Mcm mimpi jer...
Ku kesat air mata ku..
terus berjalan dan menguatkan smgt ku..
Sesampai sahaja di bilik...aku mula buntu...aku tidak tahu apa yg aku harus lakukan...
Kemudian..aku teringat...
Salah seorg roomateku, Aimi Nadhiah..xde kelas sepanjg hari...
Terus aku menghubunginya...
Dia menolong ku utk packing sume barang dan menemani ku hingga aku beredar dari Kolej Martikulasi Kedah itu...
Syukur padamu Ya Allah kerana Kau telah memudahkan sgalnya utk diri ku ini...

Kebetulan...
Kampungku di Kedah juga..jadi aku pulang ke Kuala Lumpur bersama dgn grandparents belah baba ku... sepanjang perjalanan ku ke sana...aku berdoa agar walau apa pun yg terjadi... aku tetap dapat menatapi wajah mama dan baba ku ketika mereka masih hidup...

Aku sampai ke Hospital Besar Kuala Lumpur pada pukul 9.00 malam...
Org pertama yg aku jumpa di situ ialah Mak Usu ku...
Kemudian dia membawa kami semua pergi ke ruang menunggu dan aku melihat mamaku sdg baring di pangkuan Mak Lang ku...

"Mama..."
"Anak mama dah smpai...Wa baba teruk wa...Mama xtau baba macm mana skrg.. Mama takut baba tinggalkan kita..."
"Mama jgn risau k...Insya Allah baba xde pape.."

Mama ku kelihatan seperti org separuh gila dan tidak henti2 menangis... Aku menyuruhnya utk tidur sebentar...dia lena di pangkuan ku....
Kala itu...baru aku sedar bahawa...
Aku lah Racun... Aku lah Penawarnya...
Hanya aku yg dpat menenangkan mamaku...

Bila mama sudah lena..Mak Usu ku menyuruh aku melihat keadaan baba... Aku kena tahan dan kuat utk melihat keadaan baba ketika itu....
Aku terus melangkah kaki ke bilik kecemasan.... Hanya seorg sahaja dibenarkan masuk.
Langkah kaki ku makin cepat kerana aku mahu melihat keadaan baba ku....

Aku melihat sekujur tubuh...yg penuh dgn wayar2 dan saluran pernafasan... Aku mendekatinya... Yakin..itu Baba.....
Dia kelihatan seperti susah utk bernafas....dadanya turun naik dgn kadar yg tidak menentu...
Aku menguatkan diriku utk merapatinya....

"Baba...Wa datang nie.. Wa ada kat sini ba... Baba sakit kan..? Wa ada kat sini nk jaga baba... Baba jgn risau ya... Wa ada kat sini....".

Bila ku ungkapkan ayat2 itu....pernafasan babaku kembali normal seperti biasa...
Seolah2 dia rasa tenang apabila mendengar suara ku....
Hanya Allah yg tahu bagaimana peritnya hati ini melihat org yg sentiasa tersenyum hanya terbaring di situ dgn lemah....
Aku tahan air mata ku.... Aku x mahu menangis...

Aku mengiringi baba ku ke High Dependant Ward (HDW) tempat di mana semua pesakt2 yg kritikal dan mengalami kecederaan parah di bahagian saraf dan otak.

Baba ditempatkan di wad tersebut selama 5 hari sahaja....
5 hari yg kurasakan satu penyeksaan...
5 hari yg kurasakan satu kebuntuan....
Aku mahu matanya terbuka...
Melihatku sambil tersenyum seperti dulu...
Air mata ku tahan agar aku kelihatan kuat di hadapan mama ku...
Aku tidak mahu dia patah smgat...

Ramai rakan2 baba ku tidak putus2 menziarahi baba ku....Kebanyakannya sahabat dan rakan2 nya semua mengalirkan air mata....

Aku masih ingat lagi...

Pada hari khamis..30 Julai 2008 5.45ptg
Aku berada di dalam wad tersebut...di samping babaku... Aku bacakan Al-Fatihah berulang kali... Aku bisikkan kalimah syahadah kepadanya...
Moga dia dengar dan dilindungi oleh Allah dari Iblis durjana...
Ketika aku khusyuk membaca....tiba2...aku dapat merasakan....
satu bisikan halus dalam hatiku....
Seolah2 bisikan itu dari baba...
aku buntu sebentar...
kemudian aku melihat wajahnya yg penuh dgn luka dan dibantu dgn 'mesin nyawa'.

Bisikan itu mengatakan.... Peganglah tangan baba...Baba nk rasa tangan Wa....
Aku terus menggenggam jari jemari kiri ayah ku....
Sejuk..........
Mutiara itu mahu terbit lagi tp ku tahan...
Tiba2 bisikan itu menyuruh ku memanggil mama utk dtg bertemu dgn baba ku....
Aku seperti mendengar suaranya dan segera mendapatkan mamaku yg sdg berada di luar bersama dgn sahabat handainya....

Aku memimpin mamaku utk pergi ke katil baba...
Aku katakan padanya utk memegang jari jemari baba...
Mama akur dgn kataku...
Genggaman itu....
Aku lihat....
Penuh dgn kasih sayang beserta harapan yg menggunung....

Maafkan aku sekali lagi.... Pandangan ku kabur skrg....mutiara ini mahu terbit dari bibir mata ku lagi....
Akan ku gagahkan lagi diriku ini utk menaip kisah ini hingga kesudahannya...

Salam...............

No comments:

Post a Comment